Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.      Sluiten
 

Geen telefoniste meer - automatisering van het telefoonnet

Volgende » « Vorige ^ Terug naar het Overzicht
Bron / Auteur: Marijke Adema

Enkhuizen 'knipt' over naar het automatisch net
Enkhuizen 'knipt' over naar het automatisch net
Op 17 oktober 1950 was het zover: om één uur ’s middags werd de telefoon werd overgeschakeld naar het automatisch net. Men sprak toen al van een ‘historisch moment’.

Voor particulieren was de telefoon nog een luxe, maar het bedrijfsleven kon langzamerhand niet meer zonder. Nog lang was de gewoonte de telefoon in de hal te hangen, dat was dicht bij de voordeur en goedkoper bij het aanleggen. Bellen was duur en in de hal was het koud; de verleiding om de telefoon te gebruiken voor de gezelligheid was dus niet zo groot.


Telefooncentrale
Voor de automatisering van het telefoonnet belde je eerst naar de centrale, waarna je een telefoniste (het waren meestal vrouwen) aan de lijn kreeg die je doorverbond met diegene die je wilde spreken. Was het druk, dan moest je aan de lijn blijven hangen. Buiten de werktijden van de telefoniste kon je niet meer bellen. Als de telefoniste niets te doen had kon ze je gesprek meeluisteren.

Na de Eerste Wereldoorlog nam het aantal abonnees toe. De dag- en nachtaansluiting werd ingevoerd: voortaan kon je ook ’s avonds en ’s nachts de telefooncentrale bereiken. Dat was een hele vooruitgang. Omdat het aantal abonnees aanhoudend groeide, konden de telefooncentrales de drukte niet meer verwerken. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog begonnen de voorbereidingen om het telefoonnet te automatiseren. Door de automatisering was de tussenkomst van de telefoniste niet meer nodig.

Een nieuw begin
Dat de telefoonautomatisering in Enkhuizen steeds verder vorderde, ontdekte de redactie van de Enkhuizer Courant toen het een kaart ontving van de PTT waarop stond dat binnenkort de nieuwe telefoongids zou verschijnen. Op die kaart stond een kengetal: het eerste teken dat de automatisering in een vergevorderd stadium was. Op de vraag van de oplettende redactie aan PTT of 2280 inderdaad het kengetal voor Enkhuizen zou worden, werd geantwoord: “streng geheim!”

Bij het ‘afscheid’ van de telefooncentrale vermeldde de redactie van de Enkhuizer Courant dat degene die de telefoonverbinding tot stand bracht, vaak fungeerde als oppas. Als de ouders op visite waren, legden ze de haak van de telefoon in de wieg. Als de kleine huilde, waarschuwde de telefoniste de ouders. “Al dat oude is nu uitgeschakeld, het nieuwe is er. Een snel verkeersmiddel, dat zal bijdragen tot de groei en bloei van ons mooie West-Friesland!” schreef de Enkhuizer.

Foto: Stichting Foto Bedijs


Volg ons via RSS
Volg ons op Twitter
Volg ons op Facebook
Volg ons op Youtube