Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.      Sluiten
 

Al het werk op een a4-tje

Bron / Auteur: Klaas Koeman

Nieuwbouw Oranjestraat omstreeks 1950
Nieuwbouw Oranjestraat omstreeks 1950
Elk jaar maakte de afdeling Openbare Werken een verslag van haar activiteiten voor de burgemeester. Die kon dat dan gebruiken voor zijn nieuwjaarsrede in de raad. In de eerste jaren na de oorlog konden alle activiteiten van de Dienst op een A-viertje. Er werd nog niet zoveel gebouwd in de stad. Geld was er niet, voor alles was toestemming uit Den Haag nodig en die kwam mondjesmaat. Bouwmateriaal was schaars, hout en glas zaten nog in de distributie. De dienst was er wel trots op dat de beplanting, die enorm geleden had in de hongerwinter, weer hersteld was. Voor veel Enkhuizers was het teken van hoop dat er weer bomen op de Vest stonden.

In het verslag over het jaar 1950 was de toon al anders. Er was een nieuwe straat aangelegd, de Oranjestraat, en die werd in rap tempo volgebouwd met duplexwoningen. Ook de grote monumenten kregen nu enige aandacht. De daken en de dakgoten van de Wester- en de Zuiderkerk werden vernieuwd. En in afwachting van het Zuiderzeemuseum werd het Peperhuis opgeknapt. Er werd ook in de stad geïnvesteerd. De straten kregen een nieuwe gefundeerde klinkerlaag, een project dat nog jaren zou duren. De gemeente kocht een nieuwe vuilniswagen die geschikt was voor de modern metalen vuilnisemmer. Twintig jaar later kon het niet allemaal meer op een A-viertje. Vier dicht getypte kantjes waren net voldoende om alle bouwactiviteiten in telegramstijl op te schrijven.

Het toerisme zat in de lift, de stad had een camping, De Vest, en daar was een toiletgebouw nodig. De nieuwe jachthaven was al volop in gebruik terwijl er nog aan gebouwd werd. In de Oude Gouw werden scholen gebouwd, de eerste huizen waren er al. Een klein planningsfoutje in de eerste nieuwbouwwijk, Plan Noord, moest al worden rechtgezet. Niemand had met de populariteit van de auto rekening gehouden. Plan Noord kreeg er zeventig parkeerplaatsen bij. Voor de burgemeester werd in het Schootsveld een nieuwe ambtswoning gebouwd, symbolisch tussen de oude en nieuwe stad in. In de oude stad werd weer een nieuw straatje gemaakt. De 'Postweg' tussen de Davidstraat en de Molenweg moest het pas gebouwde postkantoor bereikbaar maken. En er kwam een mooi voetgangersbruggetje over de Noorder-boerenvaart. Het bestratingsproject was inmiddels af. In de oude stad waren mooie gladde klinkerstraten aangelegd. In 1977 vermeldde het verslag van Openbare Werken dat de eerste verkeersdrempels gemaakt waren. Misschien dat een enkele oude ambtenaar gedacht heeft: dan hadden we net zo goed die kuilen in de straat kunnen laten zitten...

Overig Nieuws

Bekijk oude berichten in het nieuwsarchief »
Volg ons via RSS
Volg ons op Twitter
Volg ons op Facebook
Volg ons op Youtube