Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.      Sluiten
 

Schaamte om 'antieke optocht' op het spoor

Volgende » « Vorige ^ Terug naar het Overzicht
Bron / Auteur: Klaas Koeman

Schaamte om 'antieke optocht' op het spoor
De Nederlandse Spoorwegen wilde al in de jaren 30 de stoomtreinen afschaffen; ze werden te duur. De moderne dieselelektrische tractie werkte veel efficiënter, maar de oorlog gooide roet in het eten. Van het moderniseringsprogramma kwam niets terecht.

De NS verloor materieel door de oorlogshandelingen en veel locomotieven en wagons belandden in Duitsland. In de eerste jaren na de oorlog werd er met van alles en nog wat op het Nederlandse spoor gereden. Na de bevrijding konden de Spoorwegen honderden stoomlocs van het Engelse en Amerikaanse leger overnemen. De bezetter had 132 Duitse locs in Nederland achtergelaten en van Zwitserland kon ook nog wat materieel gekocht worden. De Denen hadden houten wagonnetjes in de aanbieding.

Pas in de jaren 50 kon de NS zijn moderniseringsprogramma weer oppakken. In 1951 verklaarde ir. den Hollander, de president van de NS, dat hij zich schaamde voor de 'historische optocht van wagens in West-Friesland'. Binnen twee jaar wilde hij daarin verandering brengen. Hij hield woord. Op 4 augustus 1952 kon de Enkhuizer Courant schrijven: 'Het was voor de talrijke Enkhuizers die vanmorgen bij het station de officiële Diesel stonden af te wachten, een leuk gezicht om daar in de verte een tikje eigenwijs een groen-rood treintje te zien aankomen, dat zich als een groene rups door
het landschap kronkelde om de weg naar onze stad te vinden'.

Maar hoe meer het treintje naderde, hoe groter werd het en daarmede in evenredigheid ook: hoe imponerender. En toen de dieseltrein eindelijk het emplacement binnenrolde, was een ieder even stil. Het grote ogenblik was aangebroken: Enkhuizen had haar dieselverbinding met Amsterdam. En allen realiseerden zich wat dit betekent en aan voordelen biedt.

Toespraken

Uiteraard werden er toespraken gehouden. In de restauratie van het station sprak namens de gezamenlijke VVV's het allereerst de heer Dinkelberg. Hij herinnerde de NS aan nog een belofte, namelijk om een spoorlijn op de Afsluitdijk aan te leggen. Bij de aanleg van die dijk was daarmee al rekening gehouden. Of zijn gastheren, de vertegenwoordigers van de gemeente Enkhuizen, hiermee blij waren valt te betwijfelen. De busverbinding over de Afsluiting bleek al een geduchte concurrent te zijn voor de veerdienst Enkhuizen-Staveren. Als er dan ook nog een spoorverbinding over de dijk kwam, zou dat wel eens het einde van de veerdienst kunnen betekenen.

Alle gemeentes die aan de spoorlijn Amsterdam-Enkhuizen lagen waren vertegenwoordigd, behalve Hoorn. Desgevraagd verklaarde de burgemeester dat Hoorn wel een feestelijk tintje aan de rit met de dieseltrein had willen geven, maar dat de NS had laten weten helemaal geen prijs te stellen op allerlei festiviteiten. De WV's hadden een feestje gewild en uiteindelijk had de NS enkele diensthoofden gestuurd. Het gemeentebestuur van Hoorn had toen besloten er dan zelf ook maar geen extra aandacht aan te besteden.

Waarom de NS geen feestje wilde? Het in dienst nemen van één dieselelektrische locomotief op de lijn Amsterdam-Enkhuizen was voor de spoorwegen totaal niet belangrijk. Het betekende namelijk dat het merendeel van de treinen nog gewoon met een stoomloc getrokken werden. Pas als de hele dienstregeling tussen Amsterdam en West-Friesland met de nieuwe dieselelektrische treinen gereden zou worden, was er voor de NS reden tot tevredenheid. En als er dan oqk nog eens met stalen rijtuigen gereden kon worden in plaats van stoffige en tochtige houten wagonnetjes dan zou de dienstverlening pas echt up to date zijn. De spoorwegdirectie vermoedde dat pas over enkele jaren zou lukken.


Volg ons via RSS
Volg ons op Twitter
Volg ons op Facebook
Volg ons op Youtube