Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.      Sluiten
 

De komst van de trein in mei 1875: feest in Enkhuizen!

Volgende » « Vorige ^ Terug naar het Overzicht
Bron / Auteur: Klaas Koeman

Het Station met haven gefotografeerd vanaf de Drommedaris.
Het Station met haven gefotografeerd vanaf de Drommedaris.
In mei 1875 werd er gevlagd in Enkhuizen. Er was een wetsontwerp ingediend voor de aanleg van een aantal nieuwe spoorlijnen. De lijn Zaandam - Enkhuizen was daar één van. Helemaal opgelucht was men in november van dat jaar toen de Tweede Kamer de wet ook daadwerkelijk aannam. In hetzelfde wetsvoorstel werd tot de aanleg van een lijn van Stavoren via Hindeloopen en Sneek naar Leeuwarden besloten. Over een bootverbinding werd niet gesproken; men liet dat over aan het particuliere initiatief.

De opluchting was niet ten onrechte. Al in 1860 werd er in Hoorn een vergadering belegd over de spoorwegplannen. Deelnemers waren onder anderen H.C. Wouda, burgemeester van Sneek, J.P. Opperdoes Alewijn, gemeenteraadslid van Hoorn en lid van de Provinciale Staten van Noord-Holland en J. de Koningh, wethouder van Enkhuizen. Zij pleitten voor een spoorlijn van Amsterdam naar Leeuwarden met een bootlijn van Enkhuizen naar Staveren. Om de vele zandbanken voor de kust van Enkhuizen te mijden wilden ze een spoorhaven bij de Ven.

In 1864 krijgt dit comité Wouda een voorlopige concessie voor de aanleg van deze lijn. Enthousiast zegt de gemeente Enkhuizen ƒ 100.000 toe maar daarna ... wordt het stil.

Krabbersgat

In 1869 vraagt J. Bruijn Jzn voorzichtig in de Provinciale Staten naar de plannen van comité Wouda, maar er komt geen schot in de zaak. Wel wordt er in 1871 een comité opgericht dat pleit voor een bootverbinding Medemblik – Hindeloopen!
Uiteindelijk valt dus in 1875 de beslissing. De overheid zelf gaat de spoorlijn aanleggen en de rails zullen niet in Medemblik of bij de Ven eindigen maar in Enkhuizen. Men was namelijk al een aantal jaren bezig met de aanleg van de leidammen van het Krabbersgat waardoor de verzanding van de Enkhuizer havens tot het verleden zou gaan behoren.

De moderne tijd

Het lijkt wel of Enkhuizen de armoede en lethargie van de jaren daarvoor van zich af schudde. Natuurlijk begon voor veel Enkhuzers de moderne tijd met de komst van de telegraaf in 1859 (in de dichtgemetselde poort van de Drom) en het Gaz in 1863. De oprichting van een moderne HBS in 1870 was een overwinning van de vooruitstrevende liberalen. Maar men vierde in 1875 niet alleen de komst van de trein, maar ook het einde van de achterlijkheid. De Enkhuizer Courant (opgericht in 1870) schreef het letterlijk: 'Want ja, laat ons eerlijk zijn en rondborstig genoeg zijn, om het te erkennen, dat wij verkeeren in een staat van achterlijkheid. Maar nu, 1875, de vlag uit!'.
In de jaren daarna had de vooruitstrevende krant redenen genoeg om regelmatig de vlag uit te steken: in 1877 werd een nieuw postkantoor in het Bosch gebouwd (Zuiderkerkplein 9), ook het telegraafkantoor kon nu de tochtige ruimte in de poort van de Drom verlaten.

De trein

Op 5 juni 1885 reed de eerste passagierstrein Enkhuizen binnen. Opnieuw was het groot feest in de stad. Voor de Enkhuzers was de trein het symbool voor de moderne tijd en ook, hoopten ze, voor een nieuwe periode van welvaart in Enkhuizen. Gelukkig kregen ze gelijk. 


Volg ons via RSS
Volg ons op Twitter
Volg ons op Facebook
Volg ons op Youtube