Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.      Sluiten
 

Bodedienst op Enkhuizen met bakfiets

Volgende » « Vorige ^ Terug naar het Overzicht
Bron / Auteur: Cor Westerveld

Met de bestelwagen hield de firma Hoekstra in vroeger jaren een dienst op Enkhuizen. Achter het stuur zien we Ignaas Hoekstra en aan de zijkant poseert zijn broer Anton.
Met de bestelwagen hield de firma Hoekstra in vroeger jaren een dienst op Enkhuizen. Achter het stuur zien we Ignaas Hoekstra en aan de zijkant poseert zijn broer Anton.
Met paard en wagen en bakfiets begonnen Klaas en Coba Hoekstra in 1926 in Lutjebroek een bodedienst. Midden in de crisistijd; om gezondheidsredenen had Klaas zijn beroep als tuinder op moeten geven. Drie keer in de week naar Enkhuizen en evenzoveel maal naar Hoorn. In 1926 werd de kiem gelegd voor een transportbedrijf dat zou uitgroeien naar een miljoenenbedrijf.

In die barre beginperiode ging Coba Hoekstra, sober gekleed, slechts gewapend met een boodschappentas op zoek naar klanten. Na een jaartje zag Klaas het niet meer zitten en wilde ophouden, maar zijn vrouw Coba wilde hier absoluut niets van weten. "We zullen doorgaan", had ze bestraffend gezegd. En het paard bleef de wagen naar Hoorn trekken; de bakfiets bleef hobbelen naar Enkhuizen vice'versa. Vreemde vrachtjes had de bodedienst Hoekstra toen (hij was de vierde in de gemeente Grootebroek en Lutjebroek): kunstgebitten, kanten hulletjes die voor de vrouwtjes uit de omtrek naar de z.g. hullelplooister werden gebracht, levensmiddelen, schoenen etc. Vader was een uitstekend bezorger, terwijl moeder voor de klanten een betrouwbare inkoopster was.

De uitzonderlijke ijver waarmee de zaken werden aangepakt wierp spoedig zijn eerste vruchten af. De bodedienst werd gemotoriseerd bij het aanschaffen van een T-Ford vrachtwagentje. Het behalen van een rijbewijs was geen probleem voor Klaas Hoekstra. Hij moest één keer vooruit en één keer achteruit rijden. De benzine kostte in die jaren zeven cent per liter. In de oorlogsjaren werden de banden van de bestelauto afgenomen, de wagen ging in de schuur. Er ontstond een samenwerking met andere bodediensten en de handwagen en bakfiets werden weer in gebruik genomen. Later kwamen de zoons van Klaas en Coba Hoekstra in het bedrijf en kon men de vrachtwagencombinaties van Hoekstra, geladen met land- en tuinbouwproducten, industriegoederen en bloembollen in praktisch heel Europa tegenkomen. In de jaren negentig van de vorige eeuw beschikte Hoekstra over een twintigtal vrachtwagencombinaties. Een paar jaar na de eeuwwisseling hield het bedrijf op te bestaan.


Volg ons via RSS
Volg ons op Twitter
Volg ons op Facebook
Volg ons op Youtube