Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.      Sluiten
 

Hugo Adriaan van Bleiswijk gaat op reis

Volgende » « Vorige ^ Terug naar het Overzicht
Hugo Adriaan van Bleiswijk gaat op reis
Op 11 september 1815 ging Hugo Adriaan van Bleiswijk op reis naar Brussel. Hij was uitgenodigd voor kroning van Koning Willem I. Tot Amsterdam gingen, behalve zijn 12-jarige kleinzoon, de latere burgemeester van Enkhuizen, ook Ds. Wijland en zijn vrouw mee.

Het moet mooi weer geweest zijn want ze reisden met het veer van Enkhuizen naar Amsterdam, over de Zuiderzee dus. Waarschijnlijk is het gezelschap ’s avonds al aan boord gegaan om in de loop van de volgende dag in Amsterdam aan te komen. Daar huurde Van Bleiswijk een schuitje om naar de Haarlemmer Poort te varen. Buiten de Haarlemmer Poort was een uitspanning waar men een kopje thee nuttigde waarna van Bleiswijk alleen doorreisde. Hij nam de trekschuit van vijf uur naar Haarlem. Hij logeerde een nachtje in de herberg het Gulden Vlies aan de Grote Markt om de volgende dag door te reizen naar Den Haag. Daar merkte de oude heer van Bleiswijk (hij was 75 jaar) dat ‘Tout Den Haag’ naar Brussel wilde. Dankzij zijn connecties kon hij toch uiterst comfortabel naar Brussel afreizen: hij kwam toevallig de minister van Marine tegen die hem een schip ter beschikking stelde. Hij had niet alleen zijn reis geregeld maar ook zijn logies. En dat was prettig, er was in heel Brussel geen hotelkamer meer te krijgen.

De diligence

Als het slecht weer was geweest, dan had van Bleiswijk en zijn gezelschap een andere route genomen. Ze waren dan eerst met de postwagen of de diligence naar Hoorn gereden. Een ritje van zo’n twee à twee en een half uur. Als je de aansluiting halfweg de Streek niet miste: je moest daar overstappen op de diligence van Medemblik naar Hoorn. In Hoorn kon je de trekschuit naar Amsterdam nemen, maar als je haast had nam je weer een diligence

Het veer op Urk

De kleinzoon bemoeide zich later als burgemeester intensief met het openbaar vervoer. Een ondernemer mocht niet zomaar een diligence- of een veerdienst beginnen. Voor beide moest je een concessie van de overheid hebben. De reglementen voor zo’n dienst waren het resultaat van vaak langdurige onderhandelingen tussen de verschillende steden. De provinciale overheid gaf dan uiteindelijk toestemming. Zo heeft Hugo Adriaan van Bleiswijk (de kleinzoon dus) maandenlang met de burgemeester van Urk gecorrespondeerd over het veer Enkhuizen Urk. Niet dat Enkhuizen veel belang had bij dat veer, maar van Bleiswijk begreep wel dat hij op deze manier Urk uit het isolement kon halen.

Gerrit Stam

In 1834 had ene Gerrit Stam de concessie voor het post- en diligence vervoer naar Hoorn. Het regende klachten en het stadsbestuur wilde dan ook dat de provincie de concessie introk. Hij reed op tamelijk willekeurige tijden, waardoor de passagiers de aansluiting met de diligence van Medemblik naar Hoorn misten. Het boerenwagentje waarmee hij reed had alleen maar een kapje zodat de passagiers nat en verkleumd op hun bestemming aankwamen en hij rekende steevast een stuiver teveel. Na de vele klachten verbeterde de service van Stam wel wat, maar hij reed nu nog steeds met een wagentje dat van voren open was. Nieuwe klachten luidde dat Stam zoveel pakjes en brieven tussendoor bezorgde dat de arme reizigers weer opnieuw hun aansluitingen misten.

Uiteindelijk kregen andere ondernemers de concessies en namen de klachten wat af. Ter verdediging van Gerrit Stam moet wel gezegd worden dat veer- post- en diligencediensten al jarenlang nauwelijks winstgevend waren. Pas na het midden van de negentiende eeuw trok de economie aan en werd het openbaar vervoer wat rendabeler.

Het einde van de trekschuit

De trekschuit- en diligencediensten tussen Amsterdam, Purmerend. Hoorn en Alkmaar, de aansluitende wagendiensten (postwagens en diligences) tussen Hoorn, Enkhuizen en Medemblik. hebben het volgehouden tot in de jaren tachtig van de negentiende eeuw. Daarna verdwenen ze. Ze werden ouderwets gevonden. De Moderne Tijd was begonnen.


Volg ons via RSS
Volg ons op Twitter
Volg ons op Facebook
Volg ons op Youtube