Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.      Sluiten
 

Praatavond Binnenstad

Bron / Auteur: Klaas Koeman

Verkeersproblemen in de Westerstraat in 1960
Verkeersproblemen in de Westerstraat in 1960
Na het debacle van het plan 'de Kom van Enkhuizen' moest het stadsbestuur op zoek naar een nieuw structuurplan. Deze keer liet de gemeente eerst onderzoek doen. Het SOW kreeg de opdracht om de toekomst van Enkhuizen te beschrijven. Het Samenwerkings Orgaan Westfriesland was in 1968 opgericht. Zo'n 29 gemeentes deden daarin mee. Het SOW regelde tot 2005 van alles én had een bureau voor sociaalwetenschappelijk onderzoek. Dat bureau kwam met een totaal andere visie. Natuurlijk moest Enkhuizen groeien. De stad moest ook zijn deel van de overloop uit de Randstad voor zijn rekening nemen. Veertigduizend inwoners zouden er in het jaar 2000 zijn.

Naast Enkhuizen zou er ook een Streek-stad komen, met ook veertigduizend inwoners. Het was niet meer dan logisch dat die Streekstad ook een eigen winkelcentrum kreeg om de historische binnenstad van Enkhuizen te ontlasten. Want Enkhuizen had plotseling een unieke historische stadskern die niet verloren mocht gaan. Daarmee onderscheidde de stad zich van alle andere winkelcentra, vond het SOW. In een ronkende brochure 'Enkhuizen moet Enkhuizen blijven', die in het begin van 1973 bij de Enkhuizers in de bus viel, schreef het gemeentebestuur dat 'De royaal aanwezige historische schoonheid functioneel is gemaakt' en dat in de historische binnenstad 'De vereenzaamde mens zijn mogelijk sluimerende behoefte aan romantiek kan bevredigen'. En dat betekende ook, het stond er letterlijk, dat er geen verbrede toegangswegen, geen forse doorbraken en geen moderne verkeersbruggen meer nodig waren. Wel een paar parkeerterreinen, maar met mate.

Voor sommige veel verkeer aantrekkende objecten in het stadshart zou het licht zelfs op rood worden gezet. De gemeente had deze keer zelfs aan inspraak gedacht. Er kwam een tentoonstelling over de nieuwe plannen in de Blauwe Zaal van het stadhuis en op 1 februari 1973 was er zelfs een praatavond georganiseerd. En die doorbraak door de Vest voor een verlengde Molenweg? Die had immers het meeste verzet opgeroepen bij het vorige structuurplan. 'Die zou eigenlijk alleen het westelijk deel van de stad bereikbaarder maken, en dat doet de Westerstraat ook al', schreven de deskundigen van het SOW. Veel meer woorden maakten ze er niet aan vuil.

Overig Nieuws

Bekijk oude berichten in het nieuwsarchief »
Volg ons via RSS
Volg ons op Twitter
Volg ons op Facebook
Volg ons op Youtube